«Forberedelser på sykdom»

 

Lillian Reiten fra hjemmetjenesten ved Diakonhjemmet Omsorg og Berge-Andreas Jenvin-Steinsvåg, konst. leder ved Dialog foreslår noen punkter til forberedelser.

Nå bør du tenke igjennom hva du gjør om du og dine blir syke. Noen finner trygghet i slike forberedelser, mens andre opplever det nærmest som å påkalle sykdom. Uansett er det lurt å gå gjennom våre startpunkter til forberedelse, og la det være begynnelsen til din forberedelse. Vi baserer rådene våre på FHI.

Har du mulighet til å være alene hvis du blir syk? Eget soverom og baderom er best, men skap så mye avstand som mulig hvis du må være på samme rom som andre. Nå kan du skifte sengetøy og legge fram ekstra sengetøy og rengjøre huset. Kjøp håndsåpe, papirlommetørklær, Paracet, termometer, vaskemidler, plastsekker om du ikke allerede har det.

Du trenger ikke nødvendigvis ha så mye i kjøleskapet. Tenk at du vil ha mat som er lett å lage, ikke for tung mat og enkelt å spise. Mange liker salte kjeks, nudler, barer, iskrem og supper (ferdiglaget eller i pose). Pass på å få i deg nok drikke som vann, te, saft, og vær varsom med alkohol. Tenk gjennom om det er noen som kan levere mat til deg enten det er venner, hjemlevering eller grupper på sosiale medier. Vurder å kjøpe noen pappglass og engangstallerkener slik at du ikke må tenke på oppvask og smitte. Noter opp telefonnummer til fastlege, legevakt og ambulanse.

Når du kjenner du blir syk har du siste sjanse til forberedelser. Legg på rent sengetøy, sett fram en avfallsbøtte ved sengen til lommetørklær og annet, og en plastsekk til klær. Klær må vaskes på minst 60. Ta fram mobillader og telefon slik at det er mulig for deg å tilkalle andre. Gjør det mest mulig behagelig med puter og temperatur i rommet. Ikke press deg selv til å klare mer enn du orker. Dusj og puss tennene så ofte som mulig, skift sengklær og pysjamas når det er mulig.

Det er også tøft å pleie noen som er syke. Gi deg selv litt tid alene, og gå en tur ut av huset. Avled deg selv med film, hagearbeid, tur, telefonsamtale til en venn eller en hjelpetelefon. Tenk kortsiktig, og gjerne en time om gangen.

Og: vær nær hverandre, hold avstand, vask hendene.

Mvh.

Berge-Andreas Jenvin-Steinsvåg og Lillian Reiten

 

Share This